Badnji dan – Tradicije i običaji u Srbiji.

30 min čitanja
Znate li da se uoči 7. januara u Srbiji okupi više od milion vernika na liturgijama i zajedničkim paljenjima badnjaka? Toliki broj ljudi, od Subotice do Vranja, potvrđuje da badnji dan i badnje veče nisu samo datum. Oni su živa nit koja spaja generacije.
U središtu je hrastov badnjak, simbol snage i obnove. Starinsko ognjište oko kog porodica bdi do ponoći. Ovaj dan donosi mir, post i pripremu duše.
Posna trpeza miriše na prebranac i ribu. U gradovima se običaji prilagođavaju. Grančice hrasta, malo slame ispod stola i simbolični plamen čuvaju duh koji božićni običaji nose vekovima.
Badnji dan vodi ka najvećem prazniku – božić u Srbiji. Od jutarnje seče do večernjeg bdenja, srpska tradicija čuva sećanje na pretke. Uči nas zajedništvu. Više o nasleđu i svetinjama možete otkriti kroz manastirsku baštinu, gde svaka freska i zvonik pričaju istu priču: svetlost se rađa iz topline doma.
Ključne napomene
- Badnji dan i badnje veče u Srbiji slave se uz post, bdenje i porodično okupljanje.
- Centralni simbol je badnjak, povezan sa ognjištem i starim božićnim običajima.
- Posna trpeza okuplja porodicu i naglašava mir i zahvalnost.
- U gradovima se običaji prilagođavaju kroz grančice i simbolično paljenje.
- Božić u Srbiji donosi radost zajedništva i obnovu porodičnih veza.
- Srpska tradicija spaja nasleđe predaka sa savremenim životom.
Šta je Badnji dan: poreklo, značenje i simbolika praznika
Badnji dan u srpskoj tradiciji povezuje poreklo Badnjeg dana iz davnina i značenje danas. U centru je oganj i porodično jedinstvo. Simbolika badnjaka ide od drveta do blagoslova.
Paganško nasleđe i hrišćansko obeležje
Pravila iz slovensko nasleđe podsećaju na sveto drvo hrast. On je simbol snage. U narodnim pričama su prisutni Svetovid i drugi kultovi prirode.
Kasnije, Crkva je povezala te radnje sa rođenjem Hrista. Hrišćanski praznici su preuzeli stare simbole vatre i drveta, dajući im novo značenje.
Zašto se kaže da je Badnji dan “pun rituala i simbolike”
Dan je pun rituala. Pozdrav drveta, prosipanje žita, unošenje slame, okadjenje i bdenje. To je kombinacija toplote ognjišta i simbolike badnjaka.
Varnice imaju svoj glas. Koliko svetlucanja, toliko nade. Poreklo Badnjeg dana oživljava kroz skromne geste i zajedničku molitvu.
Veza sa rađanjem “novog sunca” posle kratkodnevnice
Badnji dan dolazi nakon kratkodnevnice. Zatim dan počinje da raste. Oganj simbolizira novi početak i povratak svetlosti.
U hrišćanskoj slici, to svetlo podsmeva i na Bogomladenca. Praznična vatra spaja slovensko nasleđe i hrišćanski praznici. Simbolika badnjaka potvrđuje nadu u napredak i zdravlje.
| Temelj | Ključna slika | Značenje u domu | Poveznica sa vremenom |
|---|---|---|---|
| Predhrišćanski običaji | Hrast kao “sveto drvo” | Zaštita, rodnost, oganj života | Obnova posle kratkodnevnice |
| Hrišćansko tumačenje | Badnjak i ognjište | Toplina doma, bdenje i molitva | Uoči Božića, rađanje svetlosti |
| Kulturni kontinuitet | Varnice, slama, žito | Porodični sklad i blagostanje | Prelaz iz najduže noći u duži dan |
Seča badnjaka: izbor hrasta i jutarnji običaji
U ranu zoru Badnjeg dana, mraz škripi. Sela i varoši se uz pucanj prangija. Seča badnjaka počinje tiho: biramo mladi hrast badnjak ili cer.
Te jutarnje običaje uče nas strpljenju i poštovanju prirode. Oni su važni.
Ko ide u šumu i kada se badnjak seče
Domaćin i najstariji sin kreću u šumu. Poneti su i kuma ili rođaka. Rukavice su obavezne.
Šuma je tiha, a namera čist. Tihi koraci imaju veliku važnost.
Pozdravljanje drveta, posipanje žitom i vinom
Pre prve seče, drvetu kažemo „dobar dan“. Čestitamo mu na praznik.
Zatim ga posipamo žitom i vinom. Na nekim mestima, donosimo i mirisni kolac. To spaja dom, šumu i ljude.
Sečenje sa istočne strane i “da se drvo ne muči”
Zaseca se sa istočne strane. Hrast treba da padne ka izlasku sunca.
Da se drvo ne muci, treba da padne u jednom udaru. Ako ne, granama se rukama kida. Hrast se pažljivo nosi kući.
Na povratku, badijk se stavlja kraj vrata. Čeka prvi mрак.
Običaj ostaje čisti, u gradu i na selu. Za više o očuvanju tradicije, pogledajte ovde.
Unošenje badnjaka i slame u dom
Predveče u srpskim domovima je poseban trenutak. To je svečano unošenje badnjaka. Ovaj čin povezuje staro i novo, donoseći mir i toplinu.
Ritual kucanja na vrata i pozdravi “Badnjak vam dolazi u kuću”
Domaćin pokuca na vrata. Na upit “Ko je?”, odgovara: “Badnjak vam dolazi u kuću.”
Domaćica otvara vrata i dočekuje ga: “Dobro veče badnjače!”
Prelazi se prag desnom nogom uz: “Srećno vam Badnje veče.”
Ukućani uzvraćaju: “Bog ti dobro dao i sreće imao.”
Posle toga, domaćica iz sita blago posipa žitom badnjak. To obeležava ulazak sreće i radosti.
Kvocanje domaćina i pijučanje dece kao simbol porodičnog jedinstva
Domaćin obilazi kuću kvocajući. Dece i žena pijuču poput pilića. To podseća da je dom jedno jato, sa zajedništvom i briga.
Ovaj ritam učvršćuje porodične običaje. Tako i slama u kući postaje toplija.
Raznošenje oraha po uglovima kao prinošenje precima
U svakom uglu ostavlja se po jedan orah. Ovi orasi po uglovima ne diraju se do Božića. To je znak poštovanja prema domaćim duhovima.
Ostali orasi jedu se sa medom. To spaja slatko i krckavo sa sećanjima i zahvalnošću.
Nakon badnjaka, unosi se slama u kući. Posle Božića, slama odlazi u obor, štalu ili ambar. Može se i obaviti voćke za dobar rod.
| Obredni korak | Simbolika | Detalj |
|---|---|---|
| Unošenje badnjaka | Plodnost i mir u domu | Žito iz sita naglašava blagostanje |
| Kvocanje i pijučanje | Porodično jedinstvo | Briga kvočke i radost “pilića” |
| Orasi po uglovima | Poštovanje precima | Ne diraju se do Božića, čuvaju domaći duhovi |
| Slama u kući | Veza sa ognjištem i rodom | Posle praznika ide u obor, štalu ili oko voćki |
Paljenje badnjaka i ognjište kao porodični kult
Veče počinje kad domaćin zapali vatru. Tiho loži badnjake. Ognjište postaje simbol bliskosti i topline.
Plamen greje, a miris hrasta puni dom. Svi postaju bliži da osete trenutak.
Celivanje, premazivanje medom, posipanje žitom i prelivanje vinom
Badnjak se celiva kao stariji u kući. Premazuje se medom da bude slatka reč. Ognjište se daruje zrnom i vinom.
Tako loženje badnjaka nosi želju za slogom. U tišini se čuva dostojanstvo.
Deca “džaraju” vatru: “koliko iskrica toliko parica…”
Najmlađi grančicama džaraju žar. Broje varnice. Izgovaraju: “koliko iskrica toliko parica, pilića, košnica…”
Veruju da svaka zvezdica iz pepela donosi rod. Ta radost pretvara običaj u igru.
Ognjište kao središte doma i smisao bdenja
Oko plamena se tiho govori. Ognjište drži kuću na okupu. Bdenje čuva mir dok badnjak tinja.
Nekad su svi ostajali budni. Danas bar jedan čuva vatru do svitanja. Toplina premosti noć i osvetli jutro.
- Ritam večeri: loženje badnjaka u miru, potom molitva i tih razgovor.
- Simboli: med, žito i vino kao znak blagosti, rada i radosti.
- Deca: džaranje vatre i posmatranje kako varnice “proriču” rodnu godinu.
| Obredni čin | Značenje | Ko učestvuje | Veza sa tradicijom |
|---|---|---|---|
| Celivanje badnjaka | Poštovanje i molba za mir u domu | Domaćin i ukućani | Nasleđe predhrišćanskih i hrišćanskih slojeva |
| Premazivanje medom | Slatka reč i sloga tokom godine | Domaćica ili najstariji | Simbol blagostanja i zdravlja |
| Posipanje žitom i prelivanje vinom | Rod i radost, darivanje ognjišta | Svi prisutni | Starina sela, očuvana i u gradskim domovima |
| Džaranje vatre | Varnice kao nagoveštaj obilja | Deca | Usmeno predanje, živ običaj |
| Bdenje uz plamen | Čuvanje topline i zajedništva | Najčešće muškarac u kući | Verovanje da dom bdije nad srećom |
Badnja večera: posna trpeza, mir u kući i tihi običaji
Uoči Božića, porodice se okupljaju oko ognjišta i stola. Svetlost sveće i tiha reč ispunjavaju dom. Posna trpeza poštuje post i predanje.
Tihi običaji vladaju, bez žurbe i glasne muzike. To omogućava da se sačuva mir u kući.
Šta se služi: prebranac, riba i druga posna jela
Na stolu su prebranac i riba. Salata od turšije, kiseli kupus i pečene paprike su tu takođe. Dodaju se suve šljive, orasnice i med, pa i badnjača.
Piće je skromno: domaće vino ili sok od grožđa, uz čaj od šipka. Sve se donosi tiho, s molitvom i zahvalnošću.
Obedovanje na slami i zašto se stolice iznose
Obedovanje na slami podseća na pećinu i jasle. Stolice se iznose da bi svi seli na pod. To je znak zajedništva.
Deca skupljaju klasove i ukrase od slame posle jela. To simbolizira plodnost i nade za narednu godinu.
Zašto se te večeri ne diže trpeza i ne čisti kuća
Po predanju, trpeza se ne diže tri dana. Hrana se dopunjava, kako bi ostao blagoslov u domu. Tihi običaji govore da se ne remeti mir predaka.
Kuća se ne čisti te noći. To se radi da se ne “ometa sreća”. Sve ostaje spokojno, a posete su kratke i mirne.
| Element | Značenje | Uobičajena praksa | Napomena |
|---|---|---|---|
| Posna trpeza | Poštovanje posta i skromnosti | Prebranac, riba, turšija, badnjača | Bez mleka i mesa, naglasak na biljnim jelima |
| Obedovanje na slami | Sećanje na rođenje u jaslama | Slama na podu, stolnjak preko | Stolice se privremeno iznose |
| Tihi običaji | Mir u kući i poštovanje predaka | Tiho služenje, molitva, bez galame | Trpeza se tri dana ne diže u potpunosti |
| Sveća i bdenje | Duhovna toplina doma | Paljenje sveće pre jela | U nekim mestima odlazak na bogosluženje |
Badnjački kolač, badnjača i česnica u običajima
U srpskim domovima, miriši testa i meda znaju da je vreme za Badnje veče. Na stolu se pojavljuju badnjača, badnjački kolač i česnica. Svaki ima svoju ulogu i simboliku.
Badnjača, kolač i česnica prate ritam dana. Oni nose poruke nade, zdravlja i sloge. Takođe, povezuju porodicu.
Posna badnjača kao mirisna pogača Badnjeg dana
Na Badnji dan, mesi se posna badnjača. To je jednostavna, ali mirisna pogača. Testo je skromno, kao i sam praznični post.
Ukrasi od testa, kao vinova loza, krst ili klas, daju svečani pečat. Badnjača stoji u sredini trpeze, dok se porodica okuplja.
U mnogim kućama, badnjača se premazuje medom i posipa orasima. Taj slatki sloj priziva blagost i mir. Zato se često naziva i mali božićni hleb.
Tako jednostavna, a svečana, otvara veče zahvalnosti.
Badnjački kolač i njegova nekada “posebna moć”
Domaćice rano mese i badnjački kolač. Nekada mu se pripisivala zaštita doma i polja. Često se čuvala deo kore do proleća.
Kao posni kolač, često je bez kvasca. Nalik skromnom daru ognjištu, sadrži orase i med.
U pojedinim krajevima, badnjački kolač se reže na tanke kriške. Deli se po starini. Time se naglašava zajedništvo.
Upravo ovaj mali božićni hleb Badnje večeri, ima ulogu čuvara ognjišta.
Razlike između badnjače i božićne česnice
Česnica na Badnje veče može biti pripremljena kao jednostavan badnjački kolač bez kvasca. Božićna česnica, međutim, mesi se za sam Božić. U nju se stavlja novčić, lomi se na onoliko delova koliko ima ukućana.
Veruje se da donosi sreću onome ko ga pronađe.
Badnjača i kolač prate posni karakter večeri. Božićna česnica, pak, slavi rođenje Hrista. Tako se u kratkom rasponu dana vide dve tradicije.
Skromna priprema i svečana radost, objedinjene su u hlebu, pogači i mirisu doma.
Pečenica i priprema za Božić
Dok se kućom širi miris badnjaka, sprema se pečenica. U mnogim mestima kolje se na tucindan, dan ranije. To omogućava da sve bude spremano bez žurbe.
Najčešće se koristi prase, ređe jagnje. Ponegde se koristi ćurka ili guska, u zavisnosti od mogućnosti domaćina.
Božićna pečenica je obredni dar za novo doba. Zovu je veseljica ili božićnjar. To čuva trag prastarog običaja.
Veče uoči praznika, pečenica ulazi u dom. To se čini uz pozdrave i blagu molitvu. Pečenica se ostavlja da pričeka svečani ručak.
Priprema za Božić teče uporedo. Dom se sređuje, a posna trpeza za Badnje veče se postavlja. Pečenje se dopekuje lagano.
Na sam praznik, domaćin seče pečenicu. To se čini nakon kratke molitve iz molitvenika. Pečenica se deli porodici.
Kako bi sve teklo skladno, dobro je rasporediti korake i vreme. Kratka lista pomaže da priprema za Božić bude mirna i radostan posao.
- Nabavka mesa i začina dan ranije, posebno ako se peče na tucindan.
- Priprema vatre ili rerne, uz ujednačenu temperaturu i strpljenje.
- Unošenje pečenice uveče, zajedno s badnjakom, uz svečani pozdrav.
- Čuvanje sokova mesa i pokrivanje folijom da ostane sočna do ručka.
Recepti se prenose s kolena na koleno. Koriste se blagi beli luk, mast ili ulje, so i lovor. Pečenica dobija zlatnu koricu i meku sredinu.
| Vrsta pečenice | Vreme pečenja | Začini i tehnika | Praznična uloga |
|---|---|---|---|
| Prase | 3–4 sata na umerenoj vatri | So, beli luk, mast; povremeno prelivanje sokom | Najčešći izbor za veselje i zajedništvo |
| Jagnje | 2.5–3 sata, niža temperatura | So, ruzmarin, maslinovo ulje; mirno pečenje | Ređe zimi, ali cenjeno za svečani sto |
| Ćurka | 3–3.5 sata uz pokrivanje | So, biber, puter; punjenje po ukusu | Praktična zamena kada nema praseta |
| Guska | 3–4 sata uz otpuštanje masti | So, kim, jabuka u trbuhu; hrskava kožica | Slavljenička nota i bogat ukus |
Bez obzira na izbor, pečenica ostaje simbol domaće topline. Kada se u tišini Badnje večeri spoje badnjak i božićna pečenica, osjeti se punoća običaja i miran ritam kućnog bdenja.
Položajnik, jutarnji pozdrav “Hristos se rodi” i blagoslovi
U zoru Božića, vrata se otvaraju prvoj osobi koja ulazi u dom. Njen dolazak donosi radost, jer se veruje da donosi blagostanje za celu godinu. Pozdrav je: Hristos se rodi, a domaćini odgovaraju: Vaistinu se rodi.
Ko je položajnik i šta simbolizuje
Položajnik je častan gost koji prvi pređe prag na Božić. U narodnom predanju, podseća na mudrace sa Istoka koji su doneli poklone novorođenom Hristu.
Njegov dolazak predstavlja dobru sreću. Rečima, gestom i toplinom, učvršćuje veru i zajedništvo porodice.
Posipanje žitom, džaranje vatre i darivanje
Kada uđe, položajnik posipa pod sa malo žito. Tiho izgovara blage želje: da godina bude rodna, kuća puna zdravlja i mira. Zatim džara vatru kod ognjišta ili loži badnjak, prizivajući svetlost i napredak.
Po običaju sledi darivanje. Domaćica ga časti mirisnim kolačem, jabukom ili simboličnim poklonom. On ostaje počasni gost za trpezom i čuva blagu atmosferu praznika.
Liturgija i pričešće na Božić
Posle pozdrava Hristos se rodi, vernici odlaze u hram na božićna liturgiju. Zvona sabiraju porodice, a pesma slavi rođenje Spasitelja.
Na pričešće pristupaju oni koji su postili i pripremili se molitvom. Po povratku kući sledi svečani ručak, uz česnicu i pečenicu. Radost se deli sa najbližima, a pozdrav Vaistinu se rodi čuje još jednom u toplini doma.
Regionalne razlike: selo, grad i dijaspora
Običaji Badnjeg dana su različiti u svakom kraju. Selo čuva tradiciju, dok grad prilagođava običaje brzinom života. U dijaspori, simboli postaju veza sa domovinom.
Badnjak u gradu znači promenu, ali ne izgubljenje smisla. Grančice hrasta i malo slame stvaraju topli dojam. U selima, šuštanje slame i vatre na ognjištu su još prisutni.
Kako se običaji prilagođavaju životu u gradu
U gradovima, umesto celog stabla, koriste se grančice. Sveća i kandilo zamjenjuju ognjište. Slama se čuva ispod stolnjaka ili u korpi.
Badnjak u gradu često stoji pored ikone. Miris tamjana i pesme iz crkve nadoknađuju ono što je nekad činilo dvorište i plamen. Tako se čuva nit sa seoskim korenom.
Kolektivno nalaganje badnjaka ispred crkava
U većim mestima, vernici se okupljaju ispred crkava. Zajednička molitva, pesma i vino stvaraju osećaj zajedništva. Sveštenici vode obred, a porodice donose svoje grančice.
Ovakav skup spaja generacije. Deca uče o važnosti drva i žita, a stariji prenose sećanja. Grad dobija svoj plamen, čist i simboličan.
Unos grančica i malo slame u stanovima
U stanovima se unose grančice, orahe i malo slame. To podseća na skromnost i rodnost. Sve se odlaže pažljivo, daleko od izvora toplote.
Mala postavka uz ikonu i kandilo lako stoji na policu ili komodi. Tako Badnji dan uđe tiho, ali celovito, i u najuži gradski prostor.
| Okruženje | Ključna praksa | Kako izgleda u praksi | Napomena |
|---|---|---|---|
| Selo | Seča hrasta i slama u kući | Jutarnji odlazak u šumu, unosi se slama po podu | Ističe se porodično ognjište i rodnost |
| Grad | Badnjak u gradu kao grančica | Grančice pored ikone, slama u korpi ili ispod stola | Gradski običaji prilagođeni bezbednosti i prostoru |
| Crkvena zajednica | Kolektivno nalaganje | Paljenje badnjaka u porti, molitva i pevnice | Javno svedočanstvo i zajedništvo vernika |
| Dijaspora | Simbolični elementi | Grančice, sveće i okupljanje u parohijskim domovima | Jezik i običaji čuvaju se kroz zajedničke programe |
Verovanja i simboli: šta donosi sreću na Badnji dan i Božić
Božićna verovanja su važna od jutra Badnjeg dana. Pravila kažu da se ne pozajmljuje ništa iz kuće. Sve što je dato vraća se do Božića, da bi ognjište dočekalo praznik puno.
U Bačkoj, običaj zajedničke kašike je važan. Na početku supe, svako uzima po malo. To pomaže porodičnoj svesti i podseća na važnost mira.
Na badnje veče, pucketaju orasi. Ako je jezgro zdravo, to je dobra predvidenja za godinu. Ako je crvljivo, to znači da će biti prepreka. Iskre pri džaranju badnjaka predviđaju koliko će biti parica i radosti.
Na Božić, u pogači traži se novčić u česnici. Ko ga pronađe, očekuje mu napredak. Radost se deli sa svima za stolom.
| Običaj | Značenje | Simboli sreće | Napomena |
|---|---|---|---|
| Ne pozajmljuje se na Badnji dan | Dom ostaje “potpun” za praznik | Mir u kući, blagostanje | Vraća se sve pozajmljeno pre Božića |
| Krcanje oraha | Tumačenje zdravlja i uspeha | Orasi sa punim jezgrom | Ucrvljalo jezgro nagoveštava prepreke |
| Džaranje badnjaka | Iskre kao znak roda i novca | “Koliko iskrica toliko parica” | Održava se u tišini i radosti |
| Novčić u česnici | Lično i porodično napredovanje | Sreća onome ko nađe paricu | Radost se deli sa svima za stolom |
| Slama i orasi u uglovima | Poštovanje predaka i zaštita doma | Toplina ognjišta, zajedništvo | Vezuju prošlost i budućnost porodice |
Kako obeležiti Badnji dan u savremenom domu
U ritmu grada, tradicije su tihe ali prisutne. Savremeno obeležavanje u kojem se poštuju običaji može biti u skladu sa gradskim životom. To se postiže uz dobru volju i pažnju na bezbednost.
Bezbedno paljenje listova hrasta i simboličan plamen
Umesto velikog ognja, izaberite da palite nekoliko listova hrasta. Možete to uraditi u vatrootpornom sudu ili na terasi sa činijom. Ako to nije moguće, posetite zajedničko nalaganje u porti crkve.
Plamen treba da bude kratak, tihi i kontrolisan. To je posebno važno u gradskom stanju.
Prostor treba da bude provjetren i bez zapaljivih predmeta. Mera i odgovornost čuvaju dom i smisao obreda. Savremeno obeležavanje ostaje verno duhu Badnje večeri.
Porodični rituali: kandilo, sveća i zajednička molitva
Oko trpeze okupite najbliže i upalite kandilo ili jednu sveću. To simbolizira toplotu ognjišta. Kratka zajednička molitva donosi mir i sabranost.
Na sto stavite sito sa žitom, suvim šljivama, orasima i jabukama. Ispod stola malo slame i grančica badnjaka. Pozdrav „Badnjak vam dolazi u kuću” i tiha posna večera čuvaju ton večeri.
Mali detalji koji čuvaju duh tradicije
Grančice badnjaka i pečenica mogu stajati kod slave do Božića. Ali samo simbolika treba da se palji. Okadite dom i trpezu, izgovorite blage reči, ponudite voće i orahe deci.
Takvi mali znaci čine da porodični rituali budu živi. Savremeno obeležavanje nosi isti smisao kao nekad. Topla svetlost doma, kandilo i sveća, sabiraju sve generacije.
Zaključak
Badnji dan u Srbiji povezuje staro i novo. Od jutarnje seče do posne večere, sve je okrenuto ka miru i nadi. Tradicije kao unošenje badnjaka i paljenje vatre simboliziraju dobro doček.
U današnjem dobu, običaji se menjaju, ali njihova poruka ostaje ista. U kućama, zajednička molitva jača veze. Ispred crkava, narod se okuplja, čineći Božić živim i prisnim.
Na Božić, sve završava blagoslovom i pričom. Liturgija i pričešće obnavljaju veru. Česnica i pečenica donose radost u domove.
Kada se žar utiša, ostaje poruka o zajednici. Božić u Srbiji je priča o nadi i zajednici. Ova poruka traje od zore do jutra, i dalje.
Bogojavljenje nastavljaju duhovno slavljenje i produbljujuću duhovnost.
FAQ
Šta je Badnji dan i kada se obeležava u Srbiji?
Zašto je hrastov badnjak važan i šta simbolizuje?
Da li je poreklo običaja pagansko ili hrišćansko?
Kada i kako se seče badnjak?
Koje se radnje rade pre i posle seče badnjaka?
Šta se dešava pri unošenju badnjaka i slame u dom?
Kako se badnjak pali i zašto su varnice važne?
Šta znači ognjište kao središte doma?
Kako izgleda posna badnja večera?
Zašto se te večeri trpeza ne diže u potpunosti?
Šta su badnjača, badnjački kolač i česnica i po čemu se razlikuju?
Šta je pečenica i kada se priprema?
Ko je položajnik i zašto je važan?
Da li postoji odlazak u crkvu i pričešće tokom praznika?
Kako se običaji prilagođavaju životu u gradu i dijaspori?
Koja su česta narodna verovanja za Badnji dan i Božić?
Kako bezbedno upaliti badnjak u stanu?
Koji detalji čuvaju duh tradicije u savremenom domu?
Šta znači pozdrav “Hristos se rodi” i odgovor “Vaistinu se rodi”?
Postoji li razlika između badnjaka, božićne slame i jelke?
Prijavite se na naš Newsletter
Prijavite se na naš newsletter i budite informisani o najnovijim člancima o srpskim manastirima, istoriji, i čudotvornim mestima vere. Pratite novosti o svetim mestima u Srbiji, Kosovu, i na Svetoj Gori.
Vaša privatnost nam je važna. Vaša email adresa biće korišćena isključivo za slanje novosti sa našeg sajta, u skladu sa našom politikom privatnosti.

