24 min čitanja

Kategorije

Časoslov: Vodič za Dnevne Molitve u Pravoslavlju.

Crkve
časoslov

25 min čitanja

Časoslov je srce dnevne molitve u pravoslavlju. On uređuje vreme kroz jasno molitveni poredak. Pravoslavni časoslov je oblikovan kroz bizantski obred, koji donosi pevan i svečani karakter.

Za razliku od rimokatoličkog brevijara, liturgija časova na Istoku čuva monaški tipik. Službe su često pevanog teksta, uz okadjenja i blagoslove. To ističe „nebeski“ ton bogosluženja.

U srpskoj pravoslavnoj crkvi se bogosluži na srpskom, crkvenoslovenskom i grčkom. Časoslov je molitva celog tela Crkve, ne samo obaveza klira. Liturgijski dan počinje uveče, sa dnevnom molitvom od Devetog časa do Jutrenje.

Časoslov se retko spaja sa Liturgijom; izuzeci su Veliki četvrtak i Božić. Ovaj priručnik uvodi u osnovne pojmove. Pokazuje šta je bizantski obred i kako izgleda liturgija časova.

Sadržaj

Ključne napomene

  • Pravoslavni časoslov je liturgija časova utemeljena na bizantskom obredu.
  • Molitveni poredak posvećuje vreme i naglašava zajedničko pevanje i recitovanje.
  • Srpska pravoslavna crkva koristi srpski i crkvenoslovenski jezik, ponegde i grčki.
  • Monaški tipik ostaje opšti standard, pa su službe duže i bogatije simbolikom.
  • Liturgijski dan počinje uveče; Časoslov se retko spaja sa Liturgijom.
  • U praksi se razlikuju puna manastirska i skraćena parohijska služenja.

Šta je bizantski obred i kako oblikuje dnevne molitve

Pravoslavni časoslov dolazi iz tradicije bizantskog obreda. On kombinuje tekstove, pevanja i gestove preko tipika. Time, dnevne molitve postaju ritmične, povezujući dom i hram.

U ovom sistemu, Jutrenja, Večernja i Časovi imaju svoje mjesto. Sveštenik i đakon nose ulaze, dveri, okadjenja i blagoslovi.

Razlika između azmatskog (katedralnog) i monaškog tipika

U početku postojale su dve forme: azmatski tipik i monaški tipik. Azmatski tipik bio je za živu katedralna služba sa narodom. Monaški tipik je bio za tišinu i duže psalmopoeziju.

Azmatski tipik imao je jednostavne horâ. Monaški tipik je sadržavao više čitanja i kanona.

Zašto se u pravoslavlju danas primenjuje monaški tipik

Azmatski tipik je izgubio na značaju. Sada se sve vodilo prema monaški tipik. To je donelo dužinu i složenost, ali i očuvao simboliku.

Dnevne molitve postale su bogate. Ektenije, poklonjene glave i blagoslovi imaju jasno mjesto.

Zajednički karakter molitve u pravoslavlju naspram privatnog moljenja

U pravoslavlju, zajednička molitva je norma. Jutrenja i Večernja se često služe, čak i radnim danom. Narod, sveštenici i đakoni su uključeni.

Privatno čitanje može biti pomoć, ali ne zamjena za hramsku molitvu.

Oblik Istorijski milje Liturgijske crte Uticaj na parohijsku praksu
Azmatski tipik Gradske katedrale Bizanta Jednostavniji tok, snažan odgovor hora, dinamična katedralna služba Kraće službe, jači fokus na učešću naroda
Monaški tipik Manastiri Palestine i Svetog Save Osvećenog Produžen psaltir, kanoni, metanije, složena simbolika Duža bogosluženja u hramu, naglašena zajednička molitva
  • Bizantski obred vezuje dnevni krug uz tipik, čuvajući kontinuitet teksta i melodije.
  • U praksi danas dominira monaški tipik, dok se azmatski tipik javlja kao istorijski sloj.
  • Parohijska praksa zadržava katedralna služba načela kroz zajedničku molitvu i ulogu sveštenstva.

Liturgijski dan: zašto u pravoslavlju počinje uveče

Liturgijski dan u Pravoslavnoj Crkvi počinje kad se upale večernja svetla. To se zasniva na biblijskom računanju vremena. “I bi veče i bi jutro, dan prvi.” Zato pravoslavni kalendar smesta početak dana u suton, a ne u zoru.

U pravoslavju, svaki dan počinje sa prva večernja. Postoji razlika između svakodnevnih i večernjih službi. Velika večernja se obično služi pred nedelje i velikim praznicima.

Deveti čas se često spaja sa večernja. Tako se jedan liturgijski dan završava, a sledeći počinje. Na kraju slede čitanje ikona i blagoslov, a u manastirima sledi obed.

Red koji čuva pravoslavni kalendar prenosi teološku dinamiku. Posle prva večernja slijede Povečerje i Ponoćnica. Oni čuvaju ritam koji je ukorenjen u biblijsko računanje vremena.

Element Sadržaj i smisao Vreme i tip Napomena u praksi
Deveti čas Kratka molitva pred suton koja priprema prelaz Popodne; svakodnevni čin Često se služi spojeno sa večernjom
Večernja Otvaranje novog ciklusa; “Neka se upravi molitva moja…” Uveče; svakodnevna ili svečanija Zatvara prošli i otvara novi liturgijski dan
Prva večernja Liturgijski početak dana prema biblijskom i jevrejskom računanju Uoči svakog dana Razlikuje pravoslavni kalendar od zapadnih praksi
Mala večernja Skraćena priprema pred bdjenje Pred većim službama Uvod u svenoćno bdjenje
Velika večernja Svečani poredak sa psalmima, stihirama i blagoslovom Subotom veče i uoči velikih praznika Najčešće deo svenoćnog bdjenja
Završni čin Cjelivanje ikona i blagoslov naroda Posle večernje U manastirima sledi obed

“I bi veče i bi jutro” postaje ritam molitve: od sumraka do svitanja, novi dan se rađa sa pesmom i svetlošću kandila.

Časoslov u praksi: dužina, struktura i dostupnost knjiga

Časoslov je ključna mreža u parohijama i manastirima. On se bazira na bogatoj kolekciji klasičnih knjiga i monaških pravila. Zbog toga, trajanje i struktura bogoslužja varira, od svečanih do skraćenih oblika.

Razumevanje opreme i trajanja pomaže verniku da bez žurbe uđe u sabranu molitvu.

Minaei, Oktoih, Triodi, Tipik, Psaltir: koje knjige su potrebne

Potrebne su sledeće knjige: minej za svaki dan, oktoih, triodi, tipik i psaltir. Časoslov daje poredak časova.

Ove knjige osnova su za većinu bogosluženja. U manastirima poput Hilandara i Studenice, liturgijske knjige u novim izdanjima olakšavaju služenje.

Zašto su službe duže od rimskog brevijara

Dužina službi dolazi iz monaškog tipika i pevanja. Psaltir, stihire i kanoni produžavaju molitvu. Zajedničko pevanje donosi zajednicu u ritam.

Pravoslavni poredak je složeniji od rimskog brevijara. Zato jutrenje na Svetoj Gori može trajati nekoliko sati, dok u gradskoj parohiji je to kraće.

Skraćene forme u župama i manastirima

Kada vreme ne dopušta pun poredak, koriste se skraćene službe. One sadrže ključne psalme i molitve, uz osnovne prozbe.

Manastiri kraću izbor stihira ili kanona. Parohije zadržavaju čitljiv tok sa jasnim akcentima. Cilj je da se tekstovi i melodije čuju u crkvi, u sažetom obliku.

Stavka Sadržaj Tipični obim Napomena o praksi
Minej Dnevne službe svetitelja i praznika 12 svezaka Osnova za svaki datum; u skraćenim oblicima biraju se ključne stihire
Oktoih Osmonedeljni ciklus glasova 1–2 sveske Melodijski okvir pevanja kroz sedmicu
Triod (Posni i Cvetni) Vaskršni ciklusi i priprema 2 sveske Intenzivira dužinu službi u postu
Tipik Pravila i raspored bogosluženja 1 svezak Usmerava kombinovanje tekstova i činova
Psaltir 20 katizmi sa psalmima 1 svezak Glavno merilo trajanja časova
Rimski brevijar Skraćeni časovi sa antifonama i čitanjima 4 sveska Kraće trajanje i pojednostavljen tok
Skraćene službe Sažeti psalmi, tropari, prozbe 15–30 minuta Prilagođene parohijskim uslovima i radnom danu

Psaltir i katizme: srce pravoslavne molitve

U pravoslavnoj praksi, psaltir diše u ritmu dana i sedmice. Katizme vode vernika kroz celinu teksta. Psalmi uče da se svaka misao pretvori u molitvu.

Kada se čita biblijski psaltir bez presecanja, srce bogosluženja postaje jasno. To je tako u hramu kao i kod kuće.

Podela na 20 katizmi i tri „slave“ u svakoj

Pravoslavni psaltir je podeljen na 20 katizmi. Svaka katizma ima tri dela, zvana slavе. To olakšava čitanje bez gubljenja toka.

Taj raspored omogućava da se ceo biblijski psaltir prođe jasno. Postoji pauza za kratke molitve.

U praksi, čitač zna kada da stane, a kada da nastavi. Katizme postaju most između teksta i zajednice. Psaltir ostaje razumljiv, a ritam prirodan i u crkvi i u domu.

Tjedni ciklus (a u postu dvaput nedeljno) bez izostavljanja stihova

Tokom sedmice čita se čitav psaltir. U korizma/post ciklus udvostručuje se. To znači da se psalmi čitaju temeljno, bez izostavljanja teških redova.

Celina nosi i pokajanje i nadu. Molitveni ton je uravnotežen.

Nasuprot selekciji, ovde se neguje punoća smisla. Ovaj poredak oblikuje unutrašnju disciplinu. Za kućnu upotrebu, praktičan je i priručni molitvenik sa označenim delovima.

Stalni psalmi jutrenja i drugih časova

Jutrenja psalmi stoje na početku službe kao čvrst temelj. Šest uvodnih odeljaka čine okosnicu budnog uma i spremnog srca. Psaltir se zatim čuje i na Prvom, Trećem, Šestom i Devetom času.

Uveče, poredak uključuje stihove Povečerja, a noću Ponoćnice. Tako psalmi prate čoveka od sumraka do svitanja. Katizme i slavе daju dinamiku, a biblijski psaltir ostaje stalni oslonac.

Element Svrha u bogosluženju Raspored čitanja Napomena
Psaltir Temelj zajedničke i lične molitve Kompletan sedmični ciklus; u korizma/post dvaput nedeljno Bez izostavljanja stihova
Katizme Strukturisano čitanje 20 celina raspoređenih po danima Svaka podeljena na tri slavе
Jutrenja psalmi Uvod i budnost duha Šest stalnih odeljaka na početku Jutrenja Postavljaju ton dana
Časovi (I, III, VI, IX) Ritam dana Odabrani psalmi u svakoj službi Veza sa radnim satima i molitvom
Povečerje i Ponoćnica Večernje i noćno sabiranje Stalni psalmi i molitve Priprema za san i noćno bdenje

Dnevni krug: od Devetog časa do Povečerja i Ponoćnice

Dnevni krug u pravoslavlju označava kraj dana i početak noći. U njemu su ključne molitve: deveti čas, večernja, povečerje i ponoćnica. Ti rituali uključuju psalmi, prozbe, molitve i čin opraštanja.

Deveti čas i Večernja: prelaz iz jednog dana u drugi

Deveti čas se moli oko 15 časova, u Hristovoj smrti. Često se spoji sa večernjom, jer označava kraj dana.

Večernja se svakodnevno moli, a uoči nedelje i velikih praznika postaje svečanija. Tada se naglašava prelaz iz dana u noć.

Povečerje: mali i veliki poredak, čin opraštanja

Povečerje se moli pre nego što se ide spavati. Uključuje kratke psalmi i molitve.

Malo povečerje je redovna večernja molitva. Veliko povečerje, međutim, se moli u postu i uoči velikih praznika.

Pred kraj dana, vernici se klanjaju do zemlje. Traže oproštaj da bi san počeo bez tereta.

Ponoćnica: noćna molitva sa sećanjem na upokojene

Ponoćnica se moli oko ponoći. Prvi deo sadrži psalmi, a drugi molitve za upokojene.

Postoji više varijanti ponoćnice, uključujući i privatne. Od Velike srede do Bele nedelje, često je privatna.

Služba Vreme Karakter Posebnosti Napomena o praksi
Deveti čas Oko 15:00 Psalmi i kratke molitve Sećanje na čas Hristove smrti Često spojen sa večernjom
Večernja Pred zalazak sunca Prelaz dana, prozbe, stihire Svakodnevna, mala ili velika svečanost U manastirima posle nje sledi obed
Malo povećerje Posle večere, pred san Tihi psalmi, kratke molitve Prikladno za dom i parohiju Često završava se skromno i brzo
Veliko povećerje U postu i uoči velikih praznika Pokajnički ton, dublji poredak Ističe molitve i usrdne poklone Naglašena sabornost i tišina
Ponoćnica Oko ponoći Noćna molitva i sećanje na upokojene Svakodnevna, subotnja, nedeljna forma Od Velike srede do Bele nedelje često privatno

Jutrenja i Prvi čas: ranojutarnja molitva i njen tok

U zoru, ritam crkvenog dana postaje najjasniji. Jutrenja počinju psalmima i hvalama. Zatim slijedi prvi čas.

U manastirima poput Svete Gore, služba počinje veoma rano. Tihom uzlaziem od noći ka svetlosti, uz melodije koje vode verne ka euharistijskom vrhuncu. Ovaj niz otkriva smisao preobražene svakodnevice.

jutrenja

Velika, nedeljna i svagdanja jutrenja

Postoje tri tipa jutrenja: nedeljna jutrenja, svagdanja jutrenja i veliki poredak. U njima se smenjuju psalmi, šestosveti, tropari i katizme. Proprijum se menja po danima i periodima.

Na nekim mestima, polijelej i evanđelje dodatno izdvajaju nedeljno bogosluženje. To naglašava radost Vaskrsenja. Za više informacija, pogledajte teologiju manastira.

Povezanost sa Liturgijom u manastirskoj praksi

U manastirima, naročito na Svetoj Gori, jutrenja se direktno prelaze u prvi čas. Zatim slijedi sveta liturgija. Vrni i monasi ostaju u neprekidnoj, pevanoj molitvi.

U gradskim parohijama, niz se često skraćuje. Ali struktura ostaje ista: himnografija, psalmi i molitve vode ka liturgiji. Razumevanje ove veze pomaže da se svaka jutrenja doživi kao živi most između učenja Crkve i ritma dana.

Treći, Šesti i Deveti čas: molitveni stubovi dana

Dnevni časovi sleduju sunce i stvaraju zajednički molitveni ritam. Treći čas je oko 9:00, šesti čas u podne, a deveti čas oko 15:00. Time vernici idu kroz dan sa jasnim koracima molitve.

Treći čas se sjeća izlivenja Duha Svetoga. Deveti čas podsjeća na raspeće. Šesti čas, međutim, čuva srce dana i uči sabranosti.

Ovaj red čini pripremu za Liturgiju. Treći i šesti čas se često čitaju pre Liturgije.

Kraći međučasovi (počasja) pomažu da molitveni ritam ne prekida. U postne dane, Obednica se služi posle devetog časa. Van posta, posle šestog časa.

Red molitvi zavisi od kalendara i lokalnih običaja. U gradskim parohijama, treći ili deveti čas se uključuje u plan. Monasi, međutim, čuvaju pun niz i usklađuju dnevne časove sa poslušanjima.

Čas Vreme Tematski naglasak Uloga u poretku Praksa kada ima Liturgije
Treći čas Oko 9:00 Sećanje na izlivenje Duha Svetoga (Dela apostolska 2) Otvara radni deo dana, učvršćuje molitveni ritam Često se čita kao priprema za liturgiju, zajedno sa šestim časom
Šesti čas Oko 12:00 Sredina dana, sabranost i trezvenost Drži fokus srca u podne, povezuje dnevni časovi Najčešće neposredna priprema za liturgiju pre početka službe
Deveti čas Oko 15:00 Sećanje na raspeće i poslednje Hristove reči Zaključuje dnevni blok molitve, uvodi u večernje službe Kada nema Liturgije, vodi ka Obednici u postnim danima
Međučasja Između 1–3, 3–6, 6–9 Kratke psalamske molitve Popunjavaju razmake, čuvaju ritam i pažnju Ostaju skraćeni oblici, prema tipiku i lokalnoj praksi
Obednica Posle 9. časa u postu; posle 6. časa van posta Čitanja i molitve bez Evharistije Zamenjuje izostalu Liturgiju tog dana Ne služi se kada je Liturgija već služena

Svenoćno bdjenje i posebne veze sa Liturgijom

Svenoćno bdjenje, poznato kao vigilija, okuplja ljude u ritmu noći. Molitve i budnost srca su u centru. Dan Gospodnji se dočekuje uveče.

U manastirima, bdjenje traje do jutra. U parohijama se koristi skraćena verzija, ali sa istim duhom.

U ovakvoj službi, svaki deo nosi svoju težinu i povez je sa Evharistijom. Pesme, čitanja i tišina vode ka susretu sa Hristom. Zajednica diše jednim dahom molitve.

svenoćno bdjenje

Struktura: Večernja + čitanja + Jutrenja + Prvi čas

U klasičnom poretku, vigilija obuhvata velika večernja i čitanja. Takođe, uključuje Jutrenju i Prvi čas. Idealno je od zalaska do izlaska suncu.

U župama, večernji i Jutrenja se spajaju u jednu službu. To je za lako dostizanje vernika.

Kontinuitet stvara okvir za slavljenje reči. Verni uče da slušaju i odgovaraju. To naglašava veze molitve sa Liturgijom.

Blagoslov pet hlebova, vina, žita i ulja; pomazanje

Na kraju večernje, sledi blagoslov hlebova, vina, žita i ulja. Ovaj blagoslov podseća na množenje hleba. Crkva brine o telu i duši.

U manastirima, kelar deli hleb i malo vina. To je okrepa za noć.

Pomazanje prisutnih sa svetim uljem je znak milosti. Ovaj čin je poslednji pre pričešća. Verni očuvaju post i budnost.

Liturgija Pređeosvećenih Darova u postu

U dane korizma/post, Crkva nudi Liturgiju Pređeosvećenih Darova. To je spoj večernje molitve i pričešća. Služi se sredom i petkom, i prva tri dana Velike sedmice.

Večernji se često pomera u prepodnevne sate. Tako vernici lakše pristupaju Svetoj Tajni. Pređeosvećeni darovi su u središtu posta.

Zaključak

Pravoslavni časoslov temelji se na monaškom uzoru iz Bizanta. On smatra da dan počinje uveče. Time, vernici kroz Psalme, čitanja i pesme, otkrivaju Bibliju.

Pevanje molitvi daje joj dubinu. Starinski jezik i bogate geste čine molitvu opipljivom. Zajednička molitva postaje plodna.

U manastirima, poput onih na Svetoj Gori, ritam je potpun. U Srbiji, parohije drže večernju i jutrenju. To čuva kontinuitet.

Od Devetog časa do Jutrenje, sve je povezano. Ovaj ritam sabija srce i um. Tako se postiže dublji slušaj reči Božje.

Post i Liturgija Pređeosvećenih Darova pokazuju povezanost časoslova i euharistije. Uključivanje u parohijsku službu i čitanje Psaltira je prvi korak. Tako pravoslavna molitva postaje navik.

Mali koraci donose velike plodnosti. Pridruživanje službi i ponavljanje psalma kod kuće raste zajednicu. Zajednička molitva i monaški uzor uključuju sve.

Za dodatna pitanja, posetite našu politiku privatnosti. Liturgijski ritam je putokaz. Časoslov zaključak poziva na molitvu svih, prema daru i vremenu.

FAQ

Šta je pravoslavni časoslov i kako se razlikuje od rimskog brevijara?

Časoslov je posvećenje vremena u bizantskom obredu. On se razlikuje od rimskog brevijara jer zadržava monaški tipik. U pravoslavnom časoslovu ima više pevanja i obrednih gesti.Često traje duže nego u rimskom brevijaru.

Šta znači da dan u pravoslavlju počinje uveče?

Pravoslavna tradicija počinje dan Večernjom. Zato svaki dan ima „prvu večernju“. Prelaz iz jednog dana u drugi obeležava Deveti čas i Večernja.

Koja je razlika između azmatskog (katedralnog) i monaškog tipika?

Azmatski tipik je za gradske crkve. Monaški tipik je za strože klauzurne zajednice. Danas se u pravoslavlju koristi monaški tipik.

Zašto se danas primenjuje monaški tipik u celom pravoslavlju?

Azmatski tipik je zamro. Monaški tipik je postao standard zbog svoje potpunosti. On je oblikovao dužinu službi i obrede.

Da li je časoslov obaveza samo za sveštenike i monahe?

Ne, časoslov je za sve u Crkvi. Vernici učestvuju u jutrenji i večernji. Posebno u parohijama.

Koje su osnovne knjige potrebne za potpuno služenje časoslova?

Potreban je komplet od 12 svezaka Mineje. Također, Oktoih, Posni i Cvetni Triod, Tipik, Časoslov i Psaltir. To je 15 knjiga za godišnji, sedmični i dnevni ciklus.

Zašto su pravoslavne službe duže od rimskog časoslova?

Zbog monaškog tipika i pevanja. Postoji više psalama, stihira i kanona. Obredne geste sveštenika i đakona čine službu složenijom.

Da li postoje skraćene forme za parohije?

Da. Parohije koriste skraćene oblike. Na primer, jutrenja traju 20–30 minuta. U manastirima traju više sati.

Kako je Psaltir podeljen u časoslovu?

Psaltir je na 20 katizmi. Svaki katizma ima tri „slave“. Tako se ceo Psaltir pročita u jednoj sedmici.U velikim postovima se pročita dvaput nedeljno. Ne izostavljaju se „teški“ stihovi.

Koji psalmi su stalni u jutrenji i drugim časovima?

Jutrenja počinje sa šest uvodnih psalama. Posebni psalmi pripadaju Prvom, Trećem, Šestom i Devetom času. Povečerju i Ponoćnici.Time psalmi određuju molitveni ritam dana.

Šta označavaju Deveti čas i Večernja?

Deveti čas podseća na Hristovu smrt. Često se spaja sa Večernjom. Večernja zatvara dan i otvara sledeći.Postoji svakodnevna, mala i velika Večernja. Velika je deo svenoćnog bdjenja.

Šta je Povečerje i šta znači pomazanje uljem?

Povečerje je večernja služba pre noćnog odmora. Malo Povečerje je kraće. Veliko se služi u postu i uoči Božića i Bogojavljenja.Blagosiljavanje pet hlebova i pomazanje uljem simbolizuju milost i zajedništvo.

Šta je Liturgija Pređeosvećenih Darova i kada se služi?

To je spoj Večernje i pričešća već osvećenih Darova. Služi se u postu, najčešće sredom i petkom. Prva tri dana Velike sedmice.U nekim slučajevima se pomera u prepodnevne sate.

Na kojim jezicima se danas služi u Srpskoj pravoslavnoj crkvi?

U SPC se bogosluži na savremenom srpskom i crkvenoslovenskom. Ponekad i na grčkom. Time se čuva teološka dubina i dostupnost.

Kako izgleda parohijska praksa u gradovima poput Zagreba?

Primer: u jednoj pravoslavnoj crkvi u Zagrebu jutrenja je u 8:30. Večernja u 18:00. Uoči nedelje i praznika bdjenje u 17:00.Raspored može varirati po parohijama.

Da li se časoslov obično spaja sa Liturgijom?

Retko. Izuzeci su Veliki četvrtak, Velika subota, Božić, Bogojavljenje i Blagovesti. U postu se služi Liturgija Pređeosvećenih Darova.

Kako vernik može praktično ući u ritam časoslova?

Počnite redovnim prisustvovanjem na večernji i jutrenji. Postepeno upoznajte Psaltir, Minej, Oktoih, Triod i Tipik. Čitajte psalme kod kuće u skladu sa katiznama.U dogovoru sa svojim parohom.

Da li se u postu menja ritam čitanja Psaltira?

Da. Umesto jednom nedeljno, Psaltir se u postu iščitava dvaput nedeljno. Tako se produbljuje pokajnički i podvižnički karakter posta.

Koja je uloga sveštenika i đakona u časoslovu?

Ključna. Oni daju uvodne i završne blagoslove. Vode ektenije, okade verne i svete ikone. Čine ulaske i izlaze iz oltara.Redovito predvode poklonjenja. Time naglašavaju zajednički karakter molitve.

Da li je dozvoljeno privatno čitanje časova?

Da, naročito van crkve i kada nije moguće prisustvovati službi. Ipak, privatno čitanje ne može u potpunosti zameniti zajedničko bogosluženje.

Koji su termini za Treći, Šesti i Deveti čas u parohijskoj praksi?

Tradicionalno su oko 9:00, 12:00 i 15:00. U praksi se mogu prilagođavati. Često se Treći i Šesti čas čitaju neposredno pre Liturgije kao priprema.