Značaj moštiju u pravoslavnom verovanju.

30 min čitanja
Više od milion vernika godišnje posjećuju manastire u pravoslavju Srbije. Oni traže da bi poklonili pred svete mošti. Hodočasnici često čekaju satima, čak i u zimskoj noći ili na letnjoj žegi.
To nije samo tradicija. To je živo svedočanstvo vere. Vernici veruju da su svetitelji prisutni u Crkvi i danas.
U pravoslavnom učenju, upokojeni hrišćani ostaju deo Hristovog Tela – Crkve. Zato poštovanje svetitelja nije samo uspomena. To je odnos. Vernici veruju da svetitelji, po Božijoj blagodatnoj sili, čuju molitve.
Dešavaju se isceljenja kroz mošti. Ova pobožnost živi u narodu. Živi i u liturgiji svakodnevlju parohija i manastira.
U Srbiji je pobožnost posebno vidljiva oko moštiju savremenih svetitelja. Na primer, deo moštiju Svetog Nektarija Eginskog čuva se u manastiru Ćelije kod Valjeva. Vernici dolaze na hodočašće, celivaju ikone i svete mošti.
Oni traže utehu kroz molitvu i pomazanje osvećenim uljem. Time se sabira predanje. Predanje koje povezuje porodicu, parohiju i čitavu Crkvu.
Istovremeno, postoje rasprave. Jedni naglašavaju predanje i iskustvo Crkve. Drugi traže isključivo biblijsku potporu.
Reči Hristove „Bog nije Bog mrtvih, nego živih” (Luka 20,38) tumače se u svetlu vaskrsenja. To je potvrda da zajednica svetih traje. Tako se poštovanje svetitelja, mošti i isceljenja uklapaju u celinu pravoslavnog svedočanstva.
Ključne pouke
- Mošti su deo živog iskustva Crkve i oslonac za pobožnost vernika.
- Poštovanje svetitelja proističe iz uverenja da su upokojeni u Hristu živi.
- Svete mošti prate svedočanstva o isceljenja i utehi u nevoljama.
- Liturgija i predanje nerazdvojno povezuju mošti sa bogoslužbenim životom.
- U pravoslavlje Srbija hodočašća i celivanje moštiju imaju snažnu tradiciju.
- Biblijska tumačenja i crkveno predanje zajednički oblikuju razumevanje svetosti.
Šta su mošti i zašto su važne u pravoslavlju
Mošti definicija: posmrtni ostaci svetitelja koji Crkva čuva kao živo svedočanstvo Božje blagodati. Vernici ih doživljavaju kao dodir sa istorijskim licima koja su se proslavila u Hristu. U praksi, poštovanje moštiju obuhvata celivanje, tihe molitve i traženje zagovora.
U pravoslavnom predanju, svete relikvije povezuju prošlost i sadašnjost. One podsećaju da je svetost konkretna i telesna, a ne apstraktna ideja. Zbog toga se poštovanje moštiju uklapa u celinu crkvenog života, od lične pobožnosti do bogosluženja.
Liturgijska logika je jasna: u prestol se pri osvećenju hrama polažu mošti mučenika. Bez toga i bez platna zvanog antimis, koje je osvetio arhijerej, ne služi se euharistija. Tako svete relikvije postaju srce oltara i znak jedinstva sa Crkvom širom sveta.
Na otpustu sveštenik doziva molitvenu pomoć svetih, dok se u diptisi pominju živi i upokojeni. To svedoči da se zajednica ne prekida smrću. Vernici u tom okviru doživljavaju čuda i isceljenja, ali i tihu utehu koja se rađa iz poverenja u Božje delanje kroz ljude.
Zašto to znači: mošti nisu predmet radoznalosti, već susret sa primerom života koji nadahnjuje. Poštovanje moštiju ne zamenjuje veru u Boga, nego je produbljuje kroz odnos sa svetima, kao svedocima Hristove pobede nad smrću.
Aspekt | Šta obuhvata | Zašto je bitno | Povezani pojmovi |
---|---|---|---|
Mošti definicija | Posmrtni ostaci svetitelja kao svete relikvije | Materijalni znak svetosti i blizine Božje | Svete relikvije, poštovanje moštiju |
Liturgija | Polaganje moštiju u prestol, služenje uz antimis | Neodvojivo od pravilnog vršenja euharistija | Prestol, antimis, euharistija |
Zajednica svetih | Otpust i pominjanje u diptisi | Veza živih i upokojenih u Crkvi | Diptisi, poštovanje moštiju |
Pobožnost vernika | Celivanje, molitva, svedočanstva o pomoći | Podstiče veru i pokajanje | Svete relikvije, poštovanje moštiju |
Predanje i istorijski razvoj poštovanja svetitelja
U srce pravoslavnog pamćenja leže dela svetih i iskustvo Crkve. Rani hrišćani prenose sećanje na svedoke vere. Oni oblikuju način poštovanja koji će kasnije postati jasniji.
Predanje i Sveto pismo su ključni u ovom procesu. Oni razlikuju običaje, molitve i veru. To je temelj za poštovanje svetitelja.
Rani vekovi: sećanje na mučenike, apostole i Bogorodicu
Rani hrišćani čuvaju grobove apostola. Oni prizivaju primer mučenika i sa poštovanjem sećaju se Presvete Bogorodice. Naglasak je na život i postojanost u veri.
Sećanje na mučenike podstiče hrabrost i jedinstvo. Vernici čitaju Pisma, dele hleb i beleže datume stradanja. Iz tog iskustva rađa se klica kulta svetitelja.
Period posle Konstantina: jačanje kulta svetitelja
Posle Milanskog edikta cara Konstantin, dolazi do naglog širenja gradnje bazilika nad grobovima svetih. Uvođenje svečanih spomena promoviše kult svetitelja. Verni se okupljaju oko relikvija.
Kult svetitelja dobija javni prostor i ritam praznika. Lokalni zaštitnici postaju važni. Bogoslužbeni izraz se razvija kroz prenosi moštiju i litanije.
Uloga svetog predanja naspram Svetog pisma
Crkva ističe da se u praksi prepliću sveto predanje i Sveto pismo. Pisma nose temelj vere. Predanje čuva način bogoslužja i kolektivno pamćenje o svetima.
Kritički glasovi pitaju za biblijsku eksplicitnost molitvenog obraćanja. Odgovor se traži u jedinstvu života Crkve. Svedočanstvo zajednice, kanoni i iskustvo molitve oblikuju primenu.
Razdoblje | Glavni naglasak | Oblici poštovanja | Izvori autoriteta |
---|---|---|---|
Apostolsko i prekonstantinovsko | Sećanje na mučenike i apostole | Čuvanje grobova, godišnji spomen, čitanje poslanica | Sveto pismo, rano predanje zajednica |
Posle Konstantina (IV–VII vek) | Javni kult svetitelja i hramovi | Procesije, prenosi moštiju, lokalni praznici | Sinodi, liturgijska praksa, svedočanstva otaca |
Srednji vek | Kodifikacija i širenje pobožnosti | Mineji, žitija, ikonografija | Predanje Crkve, kanoni, tipici |
Biblijska mesta i njihova tumačenja u vezi sa posredništvom svetih
Rasprava o molitvi i vezi sa preminulima traži pažnju. Pravoslavni veruju u posredništvo svetih, dok kritičari insistiraju na tekst. Molitve u Bibliji i Luka 20,38 imaju ključnu ulogu.
teološka analiza razlikuje svedočanstva o životu posle smrti. Norme molitvene prakse takođe su važne. 2. Petrova 1,15 otvara pitanja o trajanju sećanja.
„Bog nije Bog mrtvih, nego živih” (Luka 20,38) – kontekst rasprave o vaskrsenju
Isus razgovara sa sadukejima o budućem životu. Luka 20,38 naglašava da su Avraam, Isak i Jakov živi pred Bogom. To govori o vaskrsenju i trajnosti Božjeg saveza.
Pravoslavni vide u tome osnovu za posredništvo svetih. Drugi misle da se radi o dokazu vaskrsenja, ne o molitvi za mrtve. Zato se rasprava širi na širi kontekst Biblije.
Molitve živih za žive u Pismu i pitanje obraćanja upokojenima
Pismo pokazuje kako vernici mole jedni za druge. Molitve u Bibliji pokazuju zajedničku brigu i odgovornost. Jakov, Pavle i autor Poslanice Jevrejima pozivaju na uzajamno zauzimanje.
Kritičari ističu da uzori govore o živima koji se mole za žive. Pravoslavni, uz istorijsko predanje, tvrde da se to može proširiti na posredništvo svetih. 2. Petrova 1,15 je tema za dalju debatu.
Starozavetni primeri (Avram, Mojsije, Ilija) u polemičkim čitanjima
Pravednici kao Avram, Mojsije i Ilija su stubovi vernosti. Njihove žarke molitve i zastupanje u Starom zavetu daju značaj posredništva. Priče o njihovom zauzimanju oblikuju očekivanja vernika.
U polemici, jedni misle da ovi primeri važe za zemaljski život. Drugi misle da ukazuju na trajnu službu pravednika. Tumačenja se susreću sa Luka 20,38, dok 2. Petrova 1,15 ostaje tema za debatu.
Liturgijska i bogoslužbena uloga moštiju
U srcu oltara stoji presto. U njemu su položene presto mošti mučenika. To pokazuje povezanost euharistije i mošti kao svedočanstvo vere.
Episkop je osvetio ovaj poredak. Crkva ga čuva kroz istoriju.
Bogosluženje pravoslavno se prepoznaje po ritmu svetih uspomena. Verni se okupljaju oko prestola. Tamo se darovi prinose na spomen Hristove žrtve i svedočenja mučenika.
Mošti mučenika u prestolu pri osvećenju hrama
Kada episkop osvećuje hram, u prestolu se polažu kosti mučenika. Tako presto mošti postaju pečat oltara. Oni znak da se Liturgija služi na temelju žrtve i ljubavi.
U tom zajedništvu, euharistija i mošti svedoče o životu jačem od smrti.
Praksa je poznata od ranih vekova. Mučenici, pominjani u Minejima i na Nedelju Svih Svetih, stoje kao živo sećanje Crkve. Oni hrane molitvu i nadu.
Antimis i prisustvo moštiju u euharistijskom životu
Antimis je osvećeno platno na prestolu. Bez njega se Liturgija ne služi. Zbog toga se govori o nerazdvojivoj vezi: antimis mošti i episkopski blagoslov.
Na antimisu se vrši lomljenje i deljenje Svetih Darova. Tu se vidi kako euharistija i mošti grade jedinstvo žrtve, svedočanstva i života Crkve. To iskustvo verni nose u svakodnevnu molitvu i post.
Diptisi, otpust i pomen svetih u bogosluženju
U Liturgiji se čitaju diptisi sa imenima živih i upokojenih. Taj red molitve, poznat kao diptisi otpust, objedinjuje Crkvu s obe strane groba. On uvodi verne u molitveno zajedništvo sa svetiteljima.
Otpust na kraju službe sabira prošnje svih. Od pominjanja Presvete Bogorodice do mučenika i lokalnih svetih. Tako bogosluženje pravoslavno postaje živa ikona zajedništva. Euharistija i mošti imaju vidljivo i neraskidivo mesto.
Sveti Nektarije Eginski: mošti, isceljenja i savremena pobožnost
Lik svetitelja čuva živu nadu vernika danas. Mnogi dolaze na Egina hodočašće da se poklone gde počivaju Sveti Nektarije Eginski mošti. Oni pročitaju akatist i zamole za isceljenja.
U Srbiji, vernici nalaze utehu i blizinu svetitelju kroz Valjevo manastir Ćelije. Oni koriste njegovo osvećeno ulje.
Život i služenje: od Pentapolja do Egine
Rođen je 1. oktobra 1846. u Trakiji. Završio je Bogoslovski fakultet Univerziteta u Atini 1885. Godine 1886. rukopoložen je.
Postao je arhimandrit i sekretar Aleksandrijske patrijaršije. Već 1889. izabran je za mitropolita Pentapoljskog.
Od 1892. propoveda širom Grčke. U periodu 1894–1908. rukovodi teološkom školom u Atini. Oblikuje generacije sveštenika.
Posle penzionisanja povlači se u manastir na Egini. Tamo se upokoji 1920. i gde danas mnogi prinosе molitve pred Sveti Nektarije Eginski mošti.
Hodočašća, akatist i pomazanje osvećenim uljem
Egina hodočašće okuplja verne iz Grčke, Srbije i dijaspore. U tišini hrama čita se akatist. Vernici se pomazuju osvećeno ulje koje gori pred ikonama.
Taj ritam molitve prati i poklonjenje moštima. Vernici zahvaljuju za isceljenja i snagu u iskušenjima.
Molbe su jednostavne: za mir u srcu, za porodicu, za korak bez straha. U redovima su ljudi svih dobi. Neke nose medicinske nalaze, druge suze i nadu.
Isti duh oseća se i kada se akatist čita u Valjevo manastir Ćelije.
Svedočanstva o isceljenjima i uteha obolelima
Po crkvenom predanju, brojna svedočanstva govore o pomoći kod raka, paralize, nervnih, bubrežnih i očnih bolesti. Pominju se nevolje u nesrećama: brodolomi, padovi autobusa, ujedi zmija i napadi ajkula.
Mnogi navode snove i tihe upute koje donose utehu. Vernici ističu veru, ljubav i postojanu molitvu. Kroz tu molitvu, doživljavaju isceljenja i preobražaj srca.
Mošti Svetog Nektarija u Srbiji: manastir Ćelije i Valjevo
Čestice moštiju nalaze se u Srbiji, a Valjevo manastir Ćelije postao je mesto susreta poklonika. Tu se uz akatist donose zavetne sveće. Osvećeno ulje deli se bolesnima i slabima u veri.
Poklonička putanja spaja Egina hodočašće i domaću pobožnost. U Valjevu se čuvaju svetinje svetitelja. Hodočasnici svedoče o smirenju i nadi koju nalaze.
Kroz tihe molitve, isceljenja i pokajanje, vernici doživljavaju da se milost preliva od Egine do naših hramova.
Čuda i isceljenja: kako pravoslavni vernici razumeju delovanje kroz mošti
Vernici smatraju čuda moštiju znakom Božije brige. Pravoslavna pobožnost ne razdvaja razum od vere. Ona ih spaja kroz molitvu, post i dela milosrđa.
U tom okviru, isceljenja se opisuju skromno. Vernici zahvaljuju Bogu i poštovaju prema svetiteljima.
Vernici ističu da se dar ne kupuje, već prima sa strahopoštovanjem. Zato su molitve, akatisti i celivanje moštiju povezani sa ličnim pokajanjem. Oni koji traže pomoć često koriste molitvenik i prate ritam bogosluženja, kako bi održali veru postojanom.
„Ulje iz kandila iznad moštiju” i narodna pobožnost
U mnogim hramovima, ulje iz kandila uzeto iznad moštiju doživljava se kao znak nebeske pažnje. Vernici ga paze kao dar i pomazuju se njime, moleći se za zdravlje i smirenje srca. Ovakva praksa prirodno se uklapa u pravoslavna pravila i naglašava da svaki dar dolazi od Gospoda.
Posebno mesto zauzima sećanje na Nektarije isceljenja, gde se ulje iz kandila vezuje za molitvu i post. Takva praksa se ne odvaja od liturgijskog života, već ga prati: čitanje akatista, ispovest i pričešće zadobijaju dublji smisao.
Isceljenja teških bolesti i zaštita u nesrećama
Brojna svedočanstva govore o ozdravljenjima posle molitve i dodira sa moštima. Vernici navode isceljenja malignih bolesti, brže oporavke posle operacija i neočekivane preokrete. U narativima se često spominje zaštita u nesrećama, kada su padovi i sudari završili bez tragičnih ishoda.
U svemu tome, pravoslavna pobožnost podseća na smernost: čuda moštiju nisu magija, već poziv na dublju veru i zahvalnost. Kada se prepliću molitva, isceljenja i pokajanje, srce ostaje budno i spremno za dobro.
Praksa | Duhovni cilj | Kako vernici postupaju | Povezanost sa bogosluženjem |
---|---|---|---|
Pomazanje uljem | Traženje mira i zdravlja | Diskretno nošenje i pažljivo čuvanje ulja iz kandila | Akatist, molitve, pričešće |
Celivanje moštiju | Produbljenje vere | Prilazak sa poštovanjem i zahvalnošću | Liturgija, moleban, poklonjenja |
Zahvalne molitve | Sećanje na uslišanja | Upisivanje imena i zahvalnih zapisa | Čitanje imena na prosfori i u diptisima |
Molitveni post | Smirenje i bistrina uma | Usklađivanje sa crkvenim postnim danima | Povezan sa čitanjem akatista i Nektarije isceljenja troparima |
Za mnoge, iskustvo čuda moštiju dolazi nenametljivo: tiha molitva, kratko pomazanje i verom nošena reč. Kada se tako živi, isceljenja podstiču ljubav prema bližnjima i povratak bogoslužju. Vernici tada prirodno nastavljaju molitvu iz doma, oslanjajući se na proverene tekstove i pobožne obrasce iz molitvenika.
U temelju ostaje poruka: nositi nadu sa pažnjom. Čuda moštiju podstiču strpljenje, dok pravoslavna pobožnost oblikuje srce za susret sa blagodaću. Zbog toga se o svemu govori tiho, bez podsmeha, s poštovanjem prema onima koji su doživeli utehu.
Dogmatski i terminološki okvir: svetitelji, kanonizacija i poštovanje
Pravoslavno poimanje svetitelja temelji se na dogmi, predanju i saborima. Kanonizacija potvrđuje Crkveno sećanje na svetitelje. To je različito od privatne pobožnosti.
U središtu su učenja Svetih Oca. Poštovanje i obožavanje razlikuju se u bogoslužju.
Kanonizacija i uloga Svetih Otaca
Kanonizacija je čin koji potvrđuje svetost vernika. To se radi kada je vernik živeo po jevanđelju. Svedočanstva i blagodat vode do njihovog slavljenja.
Sveti Oci, kao Atanasije i Vasilije, postavili su pravila. Oni su oblikovali pravoverje i način proslavljanja.
Razlika između poštovanja svetitelja i obožavanja Boga
U pravoslavlju, postoji razlika između poštovanja i obožavanja. Svetima se pruža čast i molitveno sećanje. Jedino Bogu prinosimo obožavanje.
Ikone i mošti se celjuju kao znak milosti. Ali se ne obožavaju.
Ova distinkcija potiče od dogme i kanona. Vaseljenski sabori to potvrđuju. Tako se čuva da je izvor spasenja Gospod.
Svetac zaštitnik i apostolsko nasleđe
Zajednice biraju svetca zaštitnika. On je zagovornik i uzor. Krsna slava u Srbiji čuva to.
Ovo počiva na ideji da apostolsko nasleđe održava jedinstvo. Polaganje ruku i služenje održavaju veru.
Pojam | Suština | Izvor i autoritet | Primer u praksi |
---|---|---|---|
Kanonizacija pravoslavlje | Javno priznanje svetosti i liturgijsko proslavljanje | Svedočanstva, predanje, crkvena provera | Upis u kalendar, služba i ikona svetitelja |
Sveti Oci | Tumači vere i čuvari pravoverja | Vaseljenski sabori, kanoni, homilije | Usklađivanje bogoslužja i učenja |
Dogma | Obavezujuća istina vere | Pismo i Predanje u jedinstvu Crkve | Simbol vere, definicije o ikoni |
Poštovanje vs obožavanje | Distinkcija časti svetima i obožavanja Bogu | Kanoni i liturgijska tradicija | Celivanje ikone, poklon, doxologija Bogu |
Svetac zaštitnik | Zagovornik i uzor zajednice ili doma | Predanje Crkve i lokalna pobožnost | Krsna slava, zaštitnik grada ili bratstva |
Apostolsko nasleđe | Neprekidni prenos blagodati i učenja | Polaganje ruku, hijerarhija, Služebnik | Hirotonije, diptisi, pomen svetih u Liturgiji |
Polemičke perspektive: kritike i odgovori pravoslavne teologije
Rasprava o moštima je veća tema. U njoj se iskustvo Crkve i sola scriptura polemika susreću. Pravoslavna apologetika kaže da poštovanje svetitelja je deo bogoslužbenog predanja.
Kritičari, međutim, traže samo biblijsku verifikaciju.
Pozivanje na predanje naspram sola scriptura prigovora
Pitanje izvora autoriteta je u središtu spora. Pravoslavna apologetika kaže da je Pismo i Predanje nerazdvojni u Crkvi. To ne znači da se Biblija ne poštava, već se čuva njen smisao.
Prigovori sola scriptura polemike tvrde da prizivanje svetitelja nije izričito zapovest. Odgovor je u celokupnom predanju: molitvi Crkve, sećanju na pravednike i svedočanstvima o moštima.
Tumačenja spornih mesta (2. Petrova 1,15; Luka 20,38)
Stih 2. Petrova 1,15 pravoslavno tumačenje vidi kao nagoveštaj da apostolska briga traje. Kritičko čitanje, međutim, naglašava redosled i kontekst, tvrdeći da se radi o urednom sećanju za život.
U raspravi o Luka 20,38, pravoslavna strana akcentuje “svi su Njemu živi”. Drugi odgovaraju da se odlomak bavi vaskrsenjem, ne posredništvom upokojenih. Zbog toga polemika ostaje otvorena.
Ikone, mošti i iskustvo Crkve nakon ikonoborstva
Iskustvo krize ikonoborstva i odluke sedmi vaseljenski sabor oblikovali su granice poštovanja svetinja. Povratak ikona u bogoslužbeni život osnažio je odnos prema moštima.
Pravoslavna apologetika ukazuje na saborsko potvrđivanje prakse i svedočanstva čuda. Ove teme traže smireno poređenje izvora, kako bi se razumela napetost između teksta, predanja i živog verovanja naroda.
Zaključak
Mošti su ključni u pravoslavnoj svesti. Oni povezuju istoriju spasenja sa našim današnjim životom. Kroz liturgiju, mošti daju nam kontinuitet sa apostolskim nasleđem.
U prestolu, antimisu i euharistiji, zajednica osjeća vezu sa svetim. Imena svetih u diptisima i otpustu prate naše molitve. Predanje i Pismo daju nam punu sliku vere.
Naš zaključak je: poštovanje svetih vodi nas ka Hristu. On je naš Temelj i Svršetak, Alfa i Omega.
Istorija pokazuje put od mučenika i apostola do kulta posle Konstantina. Biblijski odlomci, kao Luke 20,38, čitamo u svetlu vaskrsenja i nade. Novozavetni pozivi na molitvu jednih za druge oblikuju našu pobožnost.
Iskustvo Crkve potvrđuje blagodatno delanje kroz mošti i molitve svetih. Predanje i Pismo se nadopunjuju u životu zajednice.
Sveti Nektarije Eginski je primer. Kroz hodočašća, akatiste i pomazanje, donosi utehu i isceljenja. Njegove mošti u manastiru Ćelije kod Valjeva donose nadu mnogima.
Pravoslavna pobožnost nije beg od sveta. To je susret sa Hristom u Crkvi koja živi „u duhu i istini”.
Na kraju, liturgija i mošti ne traže obožavanje stvorenog. Oni nas usmeravaju ka Bogu. Poštovanje svetih znači veru u život jači od smrti.
Mošti zaključak ne zatvara, već otvara. Nastavljamo da verujemo u predanje i Pismo. Učimo se od svetih i nadu polažemo u Hrista, kome sva slava pripada.
FAQ
Šta su mošti i zašto su važne u pravoslavlju?
Da li pravoslavlje pravi razliku između poštovanja moštiju i obožavanja?
Kako se u ranim vekovima razvilo poštovanje svetitelja?
Šta se menja posle cara Konstantina u praksi poštovanja svetitelja?
Kakvu ulogu ima Sveto Predanje u odnosu na Sveto pismo u ovoj temi?
Kako se tumači stih „Bog nije Bog mrtvih, nego živih“ (Luka 20,38)?
Da li Biblija podržava molitve živih za žive i kako to utiče na praksu obraćanja svetima?
Kako se starozavetni primeri Avrama, Mojsija i Ilije koriste u raspravama?
Zašto su mošti mučenika u prestolu hrama?
Šta je antimis i zašto je obavezan na Liturgiji?
Kako diptisi i otpust pokazuju zajednicu živih i upokojenih?
Ko je Sveti Nektarije Eginski i zašto je važan za savremenu pobožnost?
Kako vernici učestvuju u pobožnosti Svetom Nektariju?
Da li postoje svedočanstva o isceljenjima preko Svetog Nektarija?
Gde se u Srbiji čuvaju mošti Svetog Nektarija?
Kako pravoslavni vernici razumeju čuda i isceljenja preko moštiju?
Šta znači pobožnost vezana za „ulje iz kandila iznad moštiju“?
Da li se beleže zaštite u nesrećama povezane sa moštima?
Kako Crkva kanonizuje svetitelje i koja je uloga Svetih Otaca?
U čemu je razlika između poštovanja svetitelja i obožavanja Boga?
Šta znači „svetac zaštitnik“ i kako se to povezuje sa apostolskim nasleđem?
Kako pravoslavna teologija odgovara na prigovor sola scriptura?
Kako se tumači sporna mesta poput 2. Petrova 1,15 i Luka 20,38?
Šta je donela pobeda nad ikonoborstvom za poštovanje ikona i moštiju?
Koja je suštinska poruka poštovanja moštiju u pravoslavlju?
Prijavite se na naš Newsletter
Prijavite se na naš newsletter i budite informisani o najnovijim člancima o srpskim manastirima, istoriji, i čudotvornim mestima vere. Pratite novosti o svetim mestima u Srbiji, Kosovu, i na Svetoj Gori.
Vaša privatnost nam je važna. Vaša email adresa biće korišćena isključivo za slanje novosti sa našeg sajta, u skladu sa našom politikom privatnosti.